ร fjerne barn fra foreldre forsรธkes legalisert i Norge ved hjelp av Barnevernloven, rettspraksis, forskrifter, instrukser og regelverk. Disse er selvsagt underordnet FNs Barnekonvensjon og Menneskerettsloven som begge er innlemmet i Grunnloven. Pรฅ tross av dette fรฅr utrolig nok barnevernet i mange saker medhold i barnevernsnemnd og domstolene. Man kan altsรฅ konkludere med at kidnapping av barn i stor grad i praksis er legalisert i Norge ved hjelp av bekymringsmeldinger.

Barneverns- og helsenemnda het tidligere Fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker, kalt Fylkesnemnda, men i 2021 ble det avslรธrt at en barnevernleder hadde instruert en saksbehandler til รฅ vitne falskt. Istedet for รฅ straffeforfรธlge barnevernslederen, kom tingretten i straffesaken frem til at det ikke var straffbart รฅ vitne falskt i Fylkesnemnda siden nemnden i seg selv var illegal.
Domstolen innrรธmte med dette at partene i nemnda og nemnden i seg selv kunne operere ulovlig uten straffeansvar siden nemnden i seg selv var ulovlig.
Saken fikk mediedekning og fylkensnemnda var da avslรธrt. Hvordan lรธste man den problemstillingen? Jo, man bare omdรธpte fylkesnemnda til barnevernsnemnda og fortsatte den illegale praksisen.
Selv etter dette kan man ofte oppleve at nemndledere og nemndmedlemmer i barnevernsnemnder kler seg ut i dommerkappe selv om nemnda ikke er en reell rettslig behandling, nemnden ikke er definert som en domstol og nemnden ikke utsteder en dom.
Barnevernsnemnda utsteder bare en slutning eller et vedtak. I de fleste tilfeller er altsรฅ disse vedtakene eller slutningene illegale og selvsagt i strid med menneskerettighetene.
Nemndene har fรธrst og fremst som oppgave รฅ fatte vedtak etter barnevernsloven. Vedtakene dreier seg bl.a. om barneverntjenesten skal overta omsorgen for et barn, samvรฆrsspรธrsmรฅl og fratakelse av foreldreansvar.
En “barnevernsnemnd” er en spesialisert kommunal nemnd som har ansvar for รฅ hรฅndtere saker relatert til barnevernet i en kommune, det betyr at kommunen avgjรธr om kommunen har handlet etisk eller ikke.
Barnevernet i de forskjellige kommunene er underlagt Bufdir, det samme statlige direktoratet som er ansvarlig for barnevernsnemndene. Sรฅ nรฅr din sak om barnevern kommer i barnevernsnemnda er det i realiteten Bufdir som skal avgjรธre om Bufdir har gjort noe ulovlig. Om du skulle gjette, hva tror du nemnden kommer frem til?
Lov om barneverntjenester er en norsk lov av 17. juli 1992, og som trรฅdte i kraft 1. januar 1993. Den har angivelig som formรฅl รฅ sikre at mindreรฅrige som lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, fรฅr nรธdvendig hjelp og omsorg til rett tid, og รฅ bidra til at barn og unge fรฅr trygge oppvekstsvilkรฅr.
1. januar 2023 trรฅdte ny barnevernslov i kraft. Flere viktige endringer ble iverksatt. Loven erstatter barnevernlov av 1992. Enkelte lovendringer trรฅdte i kraft i 2022 pรฅ grunn av barnevernsreformen.
Barnevernloven inneholder blant annet regler om hjelpetiltak i hjemmet, omsorgsovertakelse, samvรฆrsrett, fratakelse av foreldreansvar og adopsjon. Barnevernloven regulerer ogsรฅ barnevernets oppfรธlging av unge med barnevernsbakgrunn i overgangen til en voksentilvรฆrelse.
Barnevern i Norge forsรธkes legalisert i domstolene ved hjelp av Lov om barneverntjenester (barnevernloven). Men Barnevernloven er underlagt Menneskerettsloven, Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) som er innlemmet i Grunnloven. Det betyr at barnevernet, barnevernsnemnder, tingrett, lagmannsrett og Hรธyesterett skal fรธlge rettspraksis fra Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD).
Menneskerettighetene gir barna rettigheter, man Barnevernloven gir i praksis ofte barnevernet rett til dine barn. Dommere skal gi barna menneskerettighetene, men de blir ofte fratatt sine rettigheter som menneske og hele familier krenkes pรฅ det groveste.
Menneskerettighetene i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) er innlemmet i Grunnloven, likevel utsteder domstolene i Norge dommer som i seg selv er lovstridige.
Offisielle tall viser at antall omsorgsovertakelser og adopsjoner etter Barnevernloven har gรฅtt kraftig ned de siste รฅrene, og at foreldre nรฅ fรฅr medhold i flere saker. Har menneskerettighetene endret seg? Nei. Dermed har domstolene implisitt innrรธmmet at det finnes utallige ulovlige omsorgsovertakelser.
EMD som hรฅndhever EMK har domfelt Norge utallige ganger, sรฅ man kan trygt si at barnevernet i stor grad driver ulovlig og at domstolene i Norge utsteder ulovlige dommer pรฅ lรธpende bรฅnd. Faktisk er det mange dommere i Norge som er domfelt for brudd pรฅ menneskerettighetene.
Ifรธlge Barnevernloven skal kommunen ha internkontroll for รฅ sikre at kommunen utfรธrer oppgavene sine i samsvar med krav fastsatt i lov eller i medhold av lov. Det betyr at kommunen skal kontrollere om kommunen begรฅr lovbrudd i etter Menneskerettsloven og Barnekonvensjonen.
Bรฅde Menneskerettsloven (EMK) og FNs Barnekonvensjon er innlemmet i Grunnloven. Ifรธlge Barnekonvensjonen er det ikke tillatt รฅ fjerne barn fra foreldre mot barnets vilje, unntatt om barnet blir utsatt for lovbrudd etc.
Omsorgsovertakelse BarnevernMerk at det er samsvar mellom EMD og FN om at det er barnets รธnske som er juridisk avgjรธrende. Det er I mange tilfeller barnet som i praksis kan avgjรธre om saksbehandlere i barnevernet begรฅr et lovbrudd, unntatt eksepsjonelle tilfeller. For รฅ sitere EMD: “Given his age (12 years at the time of the Supreme Court’s decision), and taking into account the fact that there will be nothing to prevent him from taking the initiative to increase contact at any time in the future if he so desires”.
Om barnet uttrykker at det รธnsker รฅ gjenforenes med foreldrene skal det altsรฅ ikke vรฆre noen hindre for at det skjer. FNs Barnekonvensjon er enda klarere: “Barnet skal ikke skilles fra foreldrene sine mot sin vilje, unntatt nรฅr det er til barnets beste”.
Barnevernet og domstolene i Norge holder likevel barn rutinemessig mot sin vilje fra foreldrene til de blir 18 รฅr. Og ved et “sammentreff” er det ogsรฅ ved fylte 18 รฅr barnevernet ikke tjener penger pรฅ รฅ holde barnet mot sin vilje lengre, unntatt sjeldne tilfeller.
Ofte brukes argumentet “barnets beste” av barnevernet, barnevernsnemnder, sakkyndige og domstoler i Norge for รฅ fjerne barnet og holde tilbake barnet mot sin vilje i รฅresvis. Bortsett fra eksepsjonelle tilfeller ved vold eller overgrep er det dette selvsagt en selvmotsigelse.
I Norge er juryordningen avskaffet, det betyr at folket ikke er representert eller ikke er adskilt fra dommerne, sรฅ du kan ikke regne med en rettferdig rettergang slik Grunnloven krever. Dessuten nektes publikum adgang til rettssaker om barnevern, det betyr at man fjerner vitner til eventuelle lovbrudd saksbehandlere, kommuneadvokater, fosterforeldre, sakkyndig psykologer og dommere begรฅr mot barn og foreldre.
Videre nektes media adgang til rettssaker om barnevern slik at folket som skulle vรฆrt representert i juryen ikke engang fรฅr vite at de ikke har blitt representert og ikke fรฅr vite om lovbrudd begรฅtt av barnevernet. Fรธlgelig er selve dommene i barnevernssaker hemmelige, slik at man som offer for en ulovlig dom kan trues med straff for รฅ ha ytret at du har fรฅtt dine menneskerettigheter krenket ved en lovstridig dom.
Fรธr saken berammes i tingretten behandles saken i barnevernsnemnda (tidligere fylkesnemnda). Dette er ikke en domstol og utsteder ikke dommer i barnevernssaker, barnevernsnemnda utsteder kun vedtak eller slutninger. Det er fordi selve ordningen med nemnden i seg selv er illegal. Hovedรฅrsakene er at bรฅde barnevern og barnevernsnemnda er underlagt Bufdir, altsรฅ kan hele saksbehandlingen regnes som inhabil, samt at nemnden ikke regnes som en domstol.
Merk at dommere i tingrett og lagmannsrett ofte har bakgrunn fra slike illegale barnevernsnemnder. Etter barnevernet har fรฅtt medhold i barnevernsnemnda (det gjรธr de i nesten alle barnevernssaker) pรฅklages saksbehandlingen vanligvis til tingretten.